Inom kort lanseras debetkortet Humla i Sverige. Ett gratis kort med ett unikt bonusprogram som ger belöningar utifrån antal kortköp, i stället för köpesumma

Under de senaste åren har flera banker märkt en minskad efterfrågan på kreditkort. Detta bland annat på grund av att andra betalningsalternativ vuxit sig starkare, exempelvis Swish och Trustly. Samtidigt verkar efterfrågan på debetkort öka då utbudet av dessa kort blivit större under samma tidsperiod. 

Snart lanseras ytterligare ett kort som kommer att konkurrera om målgruppen för debetkort. Det heter Humla och ges ut i ett samarbete mellan SEB och företagsgruppen Axel Johnson. 

Unika fördel – bonus utan årsavgift

Humla skiljer sig på flera punkter från övriga debetkort. Detta både utifrån dess fördelar och nackdelar. Den stora fördelen är att kortet inte har någon årsavgift men ändå ger bonus. Därmed blir Humla det enda kostnadsfria debetkortet med bonusfunktion. 

Bonusprogrammet innebär att varje köp på minst 50 kronor ger bonuspoäng.  Lika stor belöning kommer därmed ges oavsett om inköpet är på 50 kronor eller 5 000 kronor. Det är alltså antalet köptillfällen och inte summa som är avgörande. Belöningarna kan sedan lösas in hos samarbetspartners så som Pressbyrån, Apohem eller Åhlens. 

Hur stor bonus, i procent, som kortinnehavaren kan räkna med framgår däremot inte på Humlas hemsida. 

Unika nackdel – Stora begränsningar

När Humla lanseras kommer det finnas en rad begränsningar, något som eventuellt ändras över tid. 

iOS – Vid lansering kommer kortet enbart kunna användas av iOS-användare (Apple). Det går däremot inte att använda Apple Pay. Enligt företaget förväntas de senare lansera en version för Android. 

Uttag – Kontantuttag är inte möjligt att genomföra. Uttag kan däremot ske från kortet till ett bankkonto genom att kundtjänst kontaktas. 

Belöningar – I början ges belöningar på maximalt 5 inköp per dag varav max 2 kan vara i fysisk butik. Dessutom ges maximalt 30 belöningar per månad. 

Debetkort med ny inriktning

De mest använda debetkorten i Sverige, P.F.C, Lunar och Rocker, har fokus på att erbjuda ett brett utbud av privatekonomiska tjänster. Exempelvis går det att skapa egen budget och automatiskt följa upp denna samt sätta sparmål och investera pengar. Av dessa tre är det enbart Rocker som har ett bonusprogram – däremot enbart kort med månadsavgift. 

Humla kommer därmed ha en helt annan inriktning mot övriga debetkort, vilket eventuellt kan vara till dess fördel. De blir det första debetkortet, utan kostnad, som ger bonus på kortinköpen. Kommer deras ”humla bra” förmån att räcka för att konkurrera mot övriga debetkort?