Klarna slopar avgifter och förlänger betaltiden

Publicerad: 2021-09-07

Klarna väljer att öka skyddet för deras konsumenter genom att slopa flera av sina avgifter som uppkommer vid delbetalning av köp. Samtidigt utökar de betalningstiden för delbetalningar och inför fler betalningspåminnelser.

Pressar andra banker

Klarna avslöjar i artikel att de har genomfört en omfattande undersökning av villkoren som gäller för konsumenter på Nordens kreditmarknad för att ge sken åt kreditbranchens utmaningar. Som marknadsledande väljer Klarna nu att pressa bank- och kreditbranschen genom att förändra sitt produktutbud. 

- Idag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva. Bland annat tar vi nu bort alla onödiga avgifter, ger kunderna fler hjälpmedel för att betala i tid och slutar med oändlighetskrediterna, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowsk.

Genom att A/B testa ett nytt produktutbud och nya villkor under våren kunde Klarna konstatera ett minskat antal försenade betalningar. Därför väljer Klarna nu att införa produktförbättringar. 

Det nya produktutbudet 

  • Klarna tar bort “Delbetalningskonto” från ditt produktutbud för att säkerställa att konsumenter inte fastnar i långa och dyra krediter. Samtliga krediter får nu ett slutdatum så konsumenter endast kan delbetala sina köp inom en bestämd tidsperiod. 
  • Start- och administrationsavgifter tas bort samt dröjsmålsräntan på försenade betalningar. Detta innebär att det blir enklare för konsumenter att få en tydlig bild över köpets totala kostnad. 
  • Betalningstiden för avgiftsfria fakturaköp som tidigare har varit 14 dagar förlängs till 30 dagar. Målet med den fördubblade betalningstiden är att minska både påminnelseavgifter samt inkassoärenden. 
  • Ytterligare betalningspåminnelser skickas ut till konsument. Den nya påminnelsen skickas ut en dag efter sista förfallodatum, helt utan avgift. Förhoppningen är att även testa både sms och mail som kanaler för betalningspåminnelser.  

Fler förändringar kommer

Med nya betalningsvillkor hoppas Klarna på att kunna sätta en ny branschstandard som smittar av sig till andra aktörer på marknaden. 

- De här förbättringarna är en investering i vår relation till konsumenter och handlare. Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, så att vi alltid erbjuder de mest hållbara och konsumentvänliga betalningstjänsterna, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Tidigare i månaden meddelande Klarna i artikel att de även inlett ett samarbete med Apollo för att ge extra flexibilitet vid betalning av resor för Apollos kunder.