Klarna utökar med kreditkort

2017-08-09
Klarna kreditkort

I somras fick Klarna banktillstånd vilket betyder att de kan utöka sin finansiella verksamhet med ytterligare produkter och tjänster. Exakt hur de har tänkt utnyttja banktillståndet har de däremot varit relativt tyst om.

Att de kommer att satsa på kreditkortsmarknaden verkar i alla fall vara uppenbart. Via intranätet har anställda i företaget fått erbjudande om att Betatesta deras kreditkort. Testet är tänkt att pågå under en begränsad tid och genom dessa tester kan Klarna sedan gå vidare i utvecklingen av de tjänster och förmåner som ska ingå i kortet.

I grunden är det samma funktioner som hos de flesta kreditkort. Detta med 60 räntefria dagar och ränta i det fall som fakturabeloppet skjuts upp. Räntenivån förväntas ligga på ca 20% vilket är lite över medelnivå på kreditkort. Om kortet ska ha bonus eller inte samt vilka avgifter som kommer att finnas anges inte i informationen. Officiellt har Klarna bara kommenterat testet med att det enbart är ett ”transaktionstest”.

Något datum när kreditkortet kommer på den svenska marknaden finns ännu inte.

Kommer ta marknadsandel bland unga

Veckans Affärer är en av de tidningar som rapporterat om Klarnas tester av deras kommande kreditkort. De citerar Claire Ingram (forskare på Handelshögskolan, Stockholm) när hon berättar att Klarnas intåg på denna marknad kan innebära att Klarna framförallt tar unga kunder från storbankerna.

Orsaken att just unga skulle välja Klarna istället för en större och etablerad bank handlar om att de i allt större grad förlitar sig på digitala aktörer. Många litar helt enkelt mer på exempelvis Google och Facebook än klassiska banker.

Till Financial Times säger Sebastian Siemiatkowski (chef på Klarna) att målet med Klarna är att skapa samma konkurrens mot banksektorn som Ryan Air har skapat inom flygbranschen. Till tidningen säger han även att målet med Klarna alltid har varit att skapa banktjänster.

”Companies are cool, but banks are cooler. Building a bank is even cooler”

Interaktion med delbetalning?

Den information som än så länge finns kring kreditkortet från Klarna säger inte mycket om hur marknaden kommer ta emot det. Än så länge finns enbart information om att kortet ska ha räntefria dagar och möjlighet till avbetalning vilket är vad som karaktäriserar kreditkort i allmänhet. Att det kommer fler fördelar för kortägaren är uppenbart.

Idag erbjuder extremt många E-butiker Klarna som betalningslösning och med Klarna Månadsfaktura kan kunderna samla hela månadens inköp på en och samma faktura. En faktura man sedan kan betala helt och hållet eller välja att delbetala över tid. Till stor del liknar alltså detta upplägget på ett kreditkort. Inköp sker under en månad och samtliga inköp samlas ihop till en slutfaktura som sedan kan delbetalas.

Än så länge har Klarna alltså enbart kunnat få kunder via E-butiker men med kreditkortet kan de alltså ta en del av marknaden för korttransaktioner. Kan de sedan koppla ihop dessa verksamheter så att Klarna Månadsfaktura blir en del av kreditkortsskulden skapas åtminstone en fördel för konsumenten. Något som många upplever som problem är just många olika fakturor och delbetalningar. Kan Klarna skapa ett betalningssystem som därmed samlar samtliga onlineinköp och kortköp på samma faktura kan de ha en fördel mot andra kort.

Försäkringar och rabatter?

Det bör även vara självklart att kortet kommer ha reseförsäkring. Det är en försäkring som ingår i nästan alla kreditkort och många konsumenter tecknar kort just enbart för att få del av reseförsäkringen under sin resa.

Frågan är sedan vilka andra försäkringar, förmåner eller rabatter som Klarna kommer att ge. Eventuellt kan de erbjudanden som idag ges via Klarna ge en försmak av vad kreditkortet kan ge. Idag finns en tjänst som heter ”Butiker och Erbjudanden” vilket är en portal där Klarna samlar erbjudanden som är personligt anpassade. I månadsutskicket finns en länk till denna avdelning där butiker presenteras utifrån deras rabatter och erbjudanden. Varje butik har en rabattkod som sedan används för att rabatten ska ges.

Ett liknande system har Supreme Card där personer med dessa kreditkort får tillgång till en portal med cashback och rabatter. Att kunden däremot måste logga in på en hemsida, kopiera en rabattkod, gå till E-butiken för att sedan genomföra köpet innebär ganska många steg. Kan Klarna ta detta rabattsystem och applicera på kreditkortet så att rabatt ges direkt i butiken? Detta i likhet med exempelvis hur IKANO idag ger rabatt inom vissa branscher.

Med tanke på att Klarna tydligt jobbar med konsumenten i fokus (vilket banker ofta får kritik för att de inte gör) bör kortet ha ett flertal fördelar mot andra kort på marknaden. Vad det sedan handlar om fördelar går det bara att spekulera om.