Trender inför kommande året

I början av december publicerade Mastercard en trendspaning av Vichy Hyman (Director Global Communication) och två veckor senare publicerades Visa en liknande trendspaning av Oliver Jenkyn (Group President). 

Bägge trendspaningarna nämner AI-agenter, stablecoins och digitala identiteter som växande trender. Men det finns även skillnader mellan spaningarna. Nedan presenteras en sammanfattning av de trender som nämns och som tydligt även kan ses på den svenska betalmarknaden.

Från E-butik till digitala agenter

Handeln har gått från fysiska butiker till E-butiker och nu till agentstyrd handel. Nästa år kan mycket väl så kallad AI-stödd shopping slå igenom. Be en chatbot att köpa en specifik produkt varpå beställning sker och betalning genomförs med registrerat kreditkort. Allt via en bot som kan anpassas utifrån shoppingmönster, betalningsförmåga och belopp. 

Även Mastercard nämner denna utveckling och anger att ”agentic commerce will expand 2026” men även att säkerhetsfunktioner kring dessa köp kommer att behöva utvecklas av betalningsnätverken.  

Stablecoins hanteras även via kort

I slutet av november 2025 offentliggjorde Klarna att de kommer utveckla en egen stablecoin som kommer att hanteras på blockkedjan Tempo. De kan därmed bli den första svenska banken som använder stablecoins som betalningsmedel. Men de är knappast den sista. Även SEB har planer på en blockkedjebaserad stablecoin, tillsammans med flera stora europeiska banker. 

Enligt Jenkyn är potentialen för stablecoins ”enorm” och det bör därmed inte dröja länge förrän det kommer kreditkort som kan hantera dessa betalningar. 

The potential for stablecoins to add to and complement the existing global payment ecosystem is enormous – especially for emerging markets and for cross-border

Även denna trend nämns av Mastercard. De lyfter upp att nya lagar i både USA och Europa ligger till grund för en reglerad marknad vilket gör att banker nu kan använda denna nya form av pengar och betalningar. 

Enklare kortbetalning online

Med ”blipp” förenklades kortbetalningar i fysiska butiker avsevärt. Nästan lika enkelt är det idag att shoppa online förutsatt att E-butiken exempelvis erbjuder betalning via Apple Pay, Visas Click to Pay eller liknande funktioner. 

I Visas trendspaning anges att nästan hälften av alla köp online år 2019 genomfördes genom att samtliga kortuppgifter manuellt registrerades. Nu är den siffran nere på 16 % och trenden är tydlig att den andelen minskar. Detta tack vare de vägar som gör det enklare betala online – både med kort och via andra betalningslösningar. 

ReUse – via gen Z

En lite mer udda trend nämns av Mastercard. Det är viljan hos unga personer, främst inom generation Z, att använda cirkulärekonomi. Trenden kan även ses via ett större intresse för second hand, att reparera istället för att slänga och att inte slösa med resurser. 

Trenden kan även växa sig stark inom betalningsalternativ där exempelvis refill, så kallade take-back program samt pantprogram växer sig starkare. Trenden blir därmed att företag erbjuder betalningsalternativ som är bättre för miljön – och även för konsumenten. Betalningsmedel är därmed inte bara pengar utan även produkter som kan lämnas tillbaka till butiken. 

Personligt anpassade betalningslösningar

Flera av de steg som Klarna tagit under 2025 speglar trenden med personligt anpassade betalningslösningar. Detta genom att de exempelvis introducerat medlemsprogram på olika nivåer, direktöverföringar via appen samt olika betalningsalternativ via Billo och Vipps. 

Med andra ord skapas en större flexibilitet kring betalningar som sker via olika plattformar. Betalningar som kan genomföras på olika sätt beroende på exempelvis belopp eller regelbundenhet. 

”Plattformar” växer fram där olika betalningsalternativ kombineras och erbjuds. Se exempelvis Klarna, Billo och Swish. 

Mitt namn är Håkan och jag har varit skribent på Alltomkreditkort.se sedan 2021. Mina huvudsakliga uppgifter är att skriva recensioner av kreditkort på webbplatsen där jag grundligt går igenom alla för- och nackdelar för att hjälpa besökarna att välja rätt kort. Jag håller mig även uppdaterad kring vad som händer i kreditkortsvärlden och skriver nyheter.

Uppdaterad 2025-12-23