Norwegian Reward Priority
Det norska flygbolaget Widerøe ägdes av SAS fram till 2013. Då såldes 80 % av aktierna till WF Holding AF. Tre år senare, 2016, såldes resterande aktier varpå SAS inte längre hade något ägandeskap. Däremot kvarstod Widerøe som partner till SAS vilket innebar att EuroBonus har kunnat tjänas på resor hos Widerøe samt att bonuspoäng kunnat användas hos flygbolaget. Nu klipps de sista banden mellan SAS och Widerøe genom att partnerskapet avslutas den 15 oktober. Därefter kommer EuroBonuspoäng varken kunna tjänas eller användas hos flygbolaget.
Till Norwegian Reward
Dagen efter att Widerøe lämnar EuroBonus kommer de bli ny partner inom Norwegian Reward. Det innebär därmed att bonuspoäng, i form av Spenn, kommer att tjänas på flygresor samt att Spenn kan användas för att köpa flygbiljetter hos Widerøe. Sedan tidigare är Strawberry, Norwegian, Royal Caribbean, Hurtigrutten, Hertz och Table Today anslutna till lojalitetsprogrammet.
Statusmatch mot EuroBonus
I och med övergången till Norwegian Reward väljer Norwegian att erbjuda statusmatchning för resenärer inom EuroBonus Gold eller EuroBonus Diamond. De som reser med Widerøe kan matchas upp till högsta statusnivån hos Norwegian Reward, det vill säga Norwegian Reward Priority. Det som krävs är att personen är, eller blir, medlem i Norwegian Reward och att en ansökan om statusmatchning skickas in via hemsidan. I samband med ansökan bifogas en printscreen som visar namn och EuroBonus-nivå för den som ansöker. Statusmatchningen till Norwegian Reward Priority gäller sedan i 60 dagar från att ansökan har beviljats. För att behålla statusnivån i ett år krävs att personen flyger med Norwegian eller Widerøe vid två tillfällen under dessa 60 dagar. Med Priority ges bland annat gratis platsreservation, 6 extra Spenn per 10 kronor vid köp av biljetter hos Norwegian, gratis varm dryck ombord, inget utgångsdatum på Spenn eller cashpoints samt prioriterad kundtjänst.