Om ett kort sätts in i en bankomat och sedan inte kommer ut kallas det för att bankomaten ”sväljer” kortet. Det kan exempelvis ske på grund av tekniska fel på automaten eller att kortutgivande bank ”tagit” kortet utifrån ett säkerhetsperspektiv.
Sker det i en automat från företaget Bankomat kommer kortet att makuleras och lämnas därmed inte tillbaka till kortinnehavaren. Enligt Bankomat, som är störst på uttagsautomater i Sverige, sker detta utifrån ett säkerhetskrav som ställs från kortutgivande banker. Samma sak gäller för uttagsautomater från Kontanten.
1. Spärra kortet
Börja med att spärra kortet. Skulle någon obehörig komma över kortet kan det därmed inte användas. Samtliga kortutgivare har kundservice som kan nås dygnet runt för att korten ska kunna spärras så fort som möjligt.
2. Stanna vid automaten
Polisen rekommenderar att kortinnehavaren bör stanna vid automaten till kortet är spärrat. Risken finns att automaten är manipulerad och att bedragare annars snabbt kan komma över kortet, och använda det, när personen lämnar platsen.
3. Ta inte hjälp på plats
Polisen rekommenderar även att aldrig ta hjälp av personer på platsen för att försöka få ut ett kort som fastnat. Om exempelvis personen bakom i kön erbjuder sig att hjälpa till är det till mycket stor risk ett bedrägeriförsök.
4. Beställa nytt kort
Kontakta kortutgivaren för att få ett nytt kort. Ett fysiskt kort skickas till folkbokföringsadressen inom några dagar. I vissa fall kan kortnummer vara tillgängligt, i appen, innan det fysiska kortet har levererats.
Med två kort minskar risken
Att ha två olika kort minskar problemet som kan uppstå om ett kort skulle fastna i en bankomat, eller stjälas, och behöva spärras. Att spärra kortet sker enkelt, dygnet runt, via kortets spärrservice. Men då finns ingen möjlighet att genomföra kortinköp fram till att nya kortet har levererats. Att i detta fall ha ett ”reservkort” är en fördel, inte minst under en utlandsresa.