Revolut har genomfört ett förvärv av den AI-styrda reseagenten Swifty. Tjänsten, och dess personal, kommer därmed att integreras med Revolut. Ett uppköp som visar att Revolut vill stärka sitt utbud inom resesegmentet. 

I mitten av oktober blev det offentligt att Revolut köper upp resetjänsten Swifty. En tjänst som delvis finansierats med Lufthansa Innovation Hub och som drivs av AI. En tjänst som kan skapa reserekommendationer och integreras med ett flertal flygbolag. Användaren behöver bara chatta med en AI-bot och kan därmed skräddarsy sin resa utifrån flera olika önskemål. Detta med allt från bokning till betalning av resan. 

Stärker inom rese och lifestyle

Förvärvet innebär att Revolut, på sikt, kan integrera tjänsten i deras app samt att grundarna till Swifty börjar arbeta för Revolut. I ett pressmeddelande anger de att förvärvet stärker deras position inom tjänster där AI, finans och lifestyle möts. 

Det är även tydligt att Revolut med detta förvärv vill stärka sitt varumärke inom resesegmentet och exempelvis utmana resekreditkort som traditionellt är starka inom detta segment. 

Ett av de första stegen i den riktningen var att Revolut lanserade Rev Points i juni 2024. Poäng som tjänas med samtliga kort från Revolut och som primärt används för att växlas till flygpoäng hos ett stort antal flygbolag. Som mest går det att tjäna 1 poäng per 10 kronor vilket sker med Revolut Ultra. Förvärvet av Swiftly bör ses som ytterligare ett stort steg mot att ta marknadsandelar inom resesegmentet. 

Mer komplett resekort

En av de stora fördelarna med Revolut har alltid varit att kortet kan användas utan valutaväxlingspåslag och med ett flertal valutakonton. Det har därmed varit ett av de bästa debetkorten att ta med på resan. Men Revpoints och snart en AI-styrd resebyrå blir Revolut inte bara ett bra kort  att ta med på resan utan även ett bra kort att använda när resan bokas och betalas.