Om Coop Mastercard

Coop Mastercard är ett kreditkort som ger bonus, försäkringar, förmåner, m.m.

Kreditkortet ger 0,5 poäng per krona oavsett om man handlar på Coop eller hos annat företag. Poängen används sedan i deras poängshop för att växlas in till allt från matvaror till reseupplevelser. Rekommenderas främst för dig som ofta handlar på Coop.

En stor fördel är att reseförsäkringen omfattar tre personer utöver familjemedlemmar. Däremot är kortet, sedan uppdaterade avtalsvillkor i mars 2019, inte längre lika fördelaktigt att ha med på resan. Detta på grund av både uttagsavgift och valutapåslag.

Hur bra är Coop Mastercard?

  • Bonus & förmåner
  • Försäkringar
  • På resan
  • Avgifter
  • Beviljandegrad
  • Kundnöjdhet
  • Helhetsbetyg
Ovanstående betyg baseras objektivt på data kring kortet.

Kortfakta

  • Årsavgift 0 kr 295 kr
  • Hösta kredit 100 000 kr
  • Ränta 15,95 %
  • Effektiv ränta 16,78 %
  • Räntefritt 55 dagar
  • Korttyp Mastercard
  • Uttagsavgift 2 % (min 35 kr)
  • Valutapåslag i utlandet 2 %
  • Aviavgift 29 kr (0 kr e-faktura)
  • Påminnelseavgift 60 kr
  • Förseningsavgift 100 kr
  • Övertrasseringsavgift 105 kr

Krav

  • Minst 18 år
  • Anställning
  • Inga betalningsanmärkningar
Alla banker gör en individuell kreditbedömning.

Bonus & förmåner

  • Bonus: Ja
  • Concierge Service: Nej
  • Tillgång till lounger: Nej
  • Ger cashback: Nej
Läs fullständiga villkor kring bonus och förmåner nedan.

Försäkringar

  • Finns
  • Reseförsäkring
  • Prisgaranti
  • Allriskförsäkring
  • Avbeställningsskydd
  • Självriskreducering
  • Nyckelförsäkring
  • Finns inte
  • Betalskydd
  • Leveransförsäkring
  • Feltankningsförsäkring
Observera att vissa försäkringar ibland inte ingår automatiskt. Läs mer nedan.

Kredit

Vid ansökan till kortet anges hur stor kredit som önskas. Detta upp till 100 000 kr. Företaget gör sedan en bedömning utifrån den ansökandes ekonomi och sätter kreditgränsen utifrån detta. Med andra ord kan de sätta en lägre kredit än vad personen ansökt om. Räntan är däremot alltid samma för alla och är på 15,95 %.

*Effektiv ränta är 16,78 % förutsatt att kredit används på 10 000 kr och återbetalas på 12 månader.

När fakturan kommer finns möjlighet att delbetala summan eller betala allt på en gång. Däremot har de som krav att minst 100 kr måste betalas varje månad.

Exakt hur stort minsta betalningsbelopp är framgår tydligt på varje faktura. I detta fall tillkommer en aviavgift på 29 kr. Väljs E-faktura uppkommer ingen aviavgift.

Bonus

Alla som har medlemskort hos Coop samlar poäng på inköpen som sker i denna matvarukedja. Som mest går det att få 5 poäng per krona. Med Coop Mastercard ges 0,5 extra bonuspoäng per krona. Utöver det ges 0,5 poäng per krona som spenderas i butiker som inte är Coop. Hos samarbetspartners kan även extra bonuspoäng tjänas in.

Med kreditkortet maximeras alltså bonusprogrammet så att man snabbare ökar poängsaldot. Dessa poäng växlas sedan in i deras poängshop. Exempelvis går det att få 200 kr på Coop för 20 000 poäng. De som får 5 poäng per krona har därmed en återbäring på hela 5 %.

Den största återbäringen ges om man växlar poängen till en värdecheck som ger 5 % på nästa inköp. Med ett stort inköp hos Coop Forum (mat, kläder, byggmaterial m.m.) ges därmed en mycket hög återbäring.

I poängshopen går det även att köpa resor, växla dem till Nordic Choicepoäng, köpa produkter eller ge bort dem till välgörande ändamål.

Försäkringar

Utöver reseförsäkringen (se nedan) ingår tre försäkringar i kortet. Det är Köpskydd, Förlängd garanti och Prisskydd.

Med köpskydd menas att försäkringen ger ersättning likt en allriskförsäkring (drulleförsäkring). Därmed kan ersättning ges för stöld eller skada som uppstått av en av olycka. Detta inom 60 dagar efter att produkten köpts och om varuvärdet minst är på 750 kr.

Med Förlängd garanti menas att inköp av hemelektronik och hushållsmaskiner ger ett års extra garanti mot vad som ingår vid köpet. Däremot maximalt 3 år totalt. Ersättning uppgår till maximalt 25 000 kr. Gäller däremot inte för mobiler, datorer samt kameror.

Med Prisskydd menas att försäkringen ger ersättning för mellanskillnaden om en vara köpts med kortet och kortägaren sedan ser exakt samma vara till ett lägre pris hos en annan aktör. Detta måste då ske inom 60 dagar efter att inköpet genomförts och det krävs att varan har ett värde på 400 kr och prisskillnaden minst är på 300 kr.

Resefördelar

I kortet ingår Reseförsäkring med exempelvis Avbeställningsskydd, Försenat bagage, Försenat allmänt färdmedel och Självriskskydd på hemförsäkringen.

En fördel är att reseförsäkringen inte enbart omfattar familjemedlemmar utan även upp till tre medföljande resenärer (vänner, släkt osv.).

En annan fördel är att försäkringsdelen ”Självrisk för hyrbil”. Det är vanligt att denna försäkringsdel enbart ersätter självrisken men hos Coop Mastercard ingår även ersättning för skadekostnaden. Detta upp till 15 000 kr.

OBS – Coop Mastercard har vid flera tillfällen listats som ”Bästa kreditkortet på utlandsresan”. Detta gällde med tidigare villkoren då kortet varken hade uttagsavgift eller valutapåslag. Från mars 2019 gäller nya villkor och dessa kostnader har uppkommit. Det är därmed inte bästa kortet på utlandsresan längre.

Andra populära kreditkort

ICA Banken Bankkort PlusNOWO MastercardLunar

Vad tycker våra användare om Coop Mastercard?

  • Kalle
    Lååååååångsamma.

    Finns många fördelar med Coops kort. Men det som gör det svårt att rekommendera är främst två saker:

    1, Väldigt svåra att få kontakt med, räkna med minst 45 min väntetid i telefon. Mejlledes ska man vara glada om dom överhuvudtaget svarar.

    2, Insättning av pengar tar mellan 3 och 9 dagar (exkl helger). Viktigt att tänka på om man ska kunna använda kortet.

    2021-04-22
  • Renee
    Dyrt

    Kortet fungerar bra och bonussystemet är perfekt om man gillar Coop. Tyvärr är årsavgiften för hög och ett extra kort kostar. Det finns många liknande kort där man samlar bonus som inte har någon årsavgift.

    2021-02-04
  • Susanne
    COOP matkonto

    Ganska bra.

    Fungerar inte som betalningsmedel om du handlar online i COOPs butik

    2020-10-11
  • Maria
    Kortet bara krånglar sedan ni bytte levernatör

    Hej!

    Jag och min man har ett gemensamt Coop-konto via Entercard. Vi har försökt få delad rättighet till kontot, på lika villkor. Men det verkar inte gå. Det betyder att jag inte har rättighet att beställa ett nytt kort själv och förra gången vi beställde ett kort, så fick jag ett sms om att kortet gick att hämta hos vårt postombud, men när jag kom dit fick jag inte hämta ut mitt kort eftersom min man var tvungen att göra det. När ha sedan skulle hämta ut det fick han inte hämta ut det eftersom smset var skickat till mig. Till sist fick vi gå bägge två för att hämta ut mitt kort. Nu fungerar inte detta kort heller och min man var tvungen att beställa mitt tredje kort....hoppas nu att vi får ut det denna gång. För mig känns det som det bara är min man som har rättigheter till vårat gemensamma konto och han får fungera som min "förmyndare" och för mig blir det till slut en förnedring.

    Om detta inte går att lösa så får vi byta kortleverantör och börja handla mat hos någon annan butik, vilket är tråkigt då jag faktiskt gillar Coop och helst vill handla där. Däremot är jag oändligt trött på Entercard.

    2020-07-10
  • Lina

    Är egentligen inte så nöjd, ska säga upp det nu. De ska börja ta ut en avgift för kortet nu, innan har det alltid varit gratis. Så det är ju lite synd. Sen är det väl bra att man får bonus på Coop.

    2019-10-27
  • Sissi

    Bra med bonussystemet med poäng som kan utnyttjad i form av rabatter eller hos någon samarbetspartner. Det går även att skänka bonuspoängen till välgörenhet. Nackdel är att det inte går att planera köp genom att sätta in pengar i förskott utan man måste ha koll på hur mycket pengar man gjort av med mellan tiden att fakturan skickas ut och inbetalning görs. Blev klar försämring sedan EnterCard tog över. Även dyrare att använda utomlands där jag använder annat kort istället.

    2019-10-24
  • Stina
    Usel överblick

    Sen de bytte kortutgivare har det blivit riktigt kasst - dålig överblick på inbetalningar och köp. Svårt att jämföra pappersfaktura (som kommer väldigt långt efter senaste köpet som är bokfört på den) med aktuellt saldo på hemsidan då transaktionerna redovisas olika. Mycket klickande fram och tillbaka och man måste numera ha både inloggning till sidan + bank-ID för att komma åt saldot (borde ju räcka med Bank-Id för att komma åt allt). Dessutom har en fakturaavgift tillkommit på 29:-.

    Byter detta kort så snart jag kan - väntar bara in pengar i retur från ett postorderköp, sen är det GOODBYE!

    2019-10-16
  • said
    entercard var dåligt med RE:member och är lika dåligt med coop

    ja vad ska man säga. entrecard är en ricktigt usel leverantör tyvär. vi hadde dom när vi använde oss av remeber och vi hadde stora problem med att använda appen. förr kunde både jag och frugan se hur mycket pengar som fanns på kortet. nu kan bara jag se det. exakt som med remeber kortet. svårt att veta hur mycket man har att röra sig med då både appen och hemsidan går ner titt som tätt och det tar ibland 2 dagar att föra över pengar till kortet.

    vi funderar på att bara fixa ett kort via vår bank....tråkigt.

    2019-05-08
  • Klas
    Vägrar svara

    Försökt avsluta mitt kort under en månad men de vägrar svara.

    2019-03-29
  • Kajsa
    Orimligt

    Går inte längre att stänga av för internetköp och utlandsköp i appen. Kundtjänst går inte att komma fram till. Dessutom dyrare. Bra med e-faktura.

    2019-03-13
  • Mikael
    Mediokert kort

    Går inte att rekommendera ens om man handlar mycket på Coop. Gör man det så kommer man ändå lätt upp i tillräckligt med poäng till 5%-checkar, så den faktiska bonusen med kortet blir då maximalt ca. 0,5% (vid växling till kr-värdecheckar). Då kan man lika gärna betala med ett annat kort som ger högre bonus.

    2019-03-09
  • Anders
    Allt är sämre

    Avslutar kortet NU efter man ändrat kortutgivate och ändrat villkoren! Avgiften upp med 50kr (95kr upp för extrakort), Valutaväxling 1,75% upp, faktura 29 upp

    2019-03-09
  • Tomas Stenberg
    Från OK till skräp!

    Då allt blev så mycket dyrare och sämre för utlandsresan, så är det väl bara att säga upp det här kortet då! Alla fördelar bara försvann över en natt!

    2019-03-06
  • Cecilia
    Mycket sämre resekort

    Tänker säga upp mitt Coop MC mer kort efter att ha varit kund i över 10 år då villkoren som resekort har försämrats väsentligt. ?Nytt kort. Sämre möjligheter?

    Och dessutom får man hälften i poängbonus vid köp hos Coop. Märkligt att de valt att sänka just denna bonus då man blir mindre motiverad att handla på Coop framöver.

    2019-02-15
  • Mathandlare

    Alla borde ha ett Coop Mer kort... Bonusen är oslagbar i jämförelse med andra kort (läs ICA). Betalar man tillbaka utnyttjad kredit inom 54 dagar så är det ju även gratis? 5/5

    2018-08-27
  • Johan
    Bra allround - men bäst för Coop

    Vi handlar mest på Coop och får hög bonus på kortet. Gillar vissa försäkringar också. Tycker däremot att årsavgiften kunde sänkas lite.

    2018-08-24

Skriv ett omdöme

Kontaktuppgifter

  • Företagsnamn: Entercard Goup AB
  • Org.nummer:
  • Adress: Klarabergsgatan 60
  • Postnummer: 105 34
  • Ort: Stockholm
  • Telefon: 0771 – 171717
  • E-post: kundservice@entercard.com
  • Ansvarig bank:

Öppettider

  • Måndag: 09:00 - 18:00
  • Tisdag: 09:00 - 18:00
  • Onsdag: 09:00 - 18:00
  • Torsdag: 09:00 - 18:00
  • Fredag: 09:00 - 18:00
  • Lördag: -
  • Söndag: -