Två jättar i sin respektive bransch – Apple och Goldman Sachs – planerar att göra gemensam sak. Enligt The Wall Street Journal har de arbetat i månader på en kommande lansering av deras gemensamma kreditkort.

Redan år 2014 lanserades Apple Pay, en betalningsmetod vars logga kommer att finnas på de nya kreditkorten. Svenskarna fick vänta till hösten 2017 på detta, och det är fortfarande bara kunder till ett fåtal institut (Nordea, Klarna och ST1 bland annat) som kan använda metoden.

Transaktioner som genomförs med Apple Pay kan hanteras i appen Wallet idag. Det är i samma app som även kreditkortet kommer att kunna hanteras. Till exempel kommer det bli möjligt att spåra bonusar, hantera sin budget och sätta upp utgiftsmål.

Goldman Sachs breddar sin intäktsbas

Det finns tydliga motiv för båda parter. Goldman Sachs har på senare år försökt bredda sin inkomstbas till följd av en svag trend inom värdepappershandeln. Till exempel lanserade man nyligen en nätbank, Marcus, som ett led i att hitta andra inkomstkällor. Kreditkortet blir deras första satsning på området. Som en konsumenttjänst går det hand i hand med de tjänster som redan erbjuds av Marcus, där man bland annat kan öppna sparkonton och ta privatlån.

Det råder ingen tvekan om att kreditkortet kan ge Goldman Sachs en enorm exponering hos iPhoneanvändare. ”iPhoneanvändare” är dessutom en betydligt större och bredare målgrupp än vad de når idag. Det här kan öppna upp för att allt fler använder deras konsumenttjänster och nätbanken Marcus.

Ett naturligt steg för Apple

Hos Apple råder det knappast brist på resurser. Samtidigt har de senaste X-modellerna av iPhone – som är företagets överlägset största inkomstkälla – sålt under förväntan. Även här kan det finnas ett intresse av att bredda intäktsbasen. Men det är också ett naturligt steg för Apple. De har redan ett kreditkort (som utfärdas av Barclays) där användaren får bonuspoäng som kan användas för presentkort på Appleprodukter.

Vilka förmåner det nya kortet skulle få är oklart än så länge. Det ryktas om en cashback på två procent på en stor del av inköpen som görs med kortet, och kanske till och med ännu mer när man handlar i Apple Stores.

Bara att det förses med Apple Pay-loggan är en förändring, och ett moment i planen att ta betalningsmetoden till en fysisk nivå, som företrädare för Apple har sagt att man vill göra. Dock har man tidigare även sagt att Apple Pay ska ersätta både kontanter och kort – men dit har man en lång väg att gå. Förra året uppskattades det att ungefär 13 % av iPhones har aktiverat den trådlösa betalningsmetoden. Dessutom har man en stor konkurrens från andra aktörer, däribland Samsung.