I måndags blev ett stort antal av Vings resenärer strandsatta efter att resebolaget Thomas Cook begärts i konkurs. Ving löste problemet under tisdagen och onsdagen varpå resenärerna fick komma hem. Ännu en konkurs inom flygbranschen visar hur viktigt det är att alltid boka resorna med ett kreditkort. Det är även något som konsumentvägledaren Maria Weizell påpekar i en intervju till Aftonbladet.

Med pressade marginaler inom resebranschen har det varit svårt för många resebolag att uppnå lönsamhet. Det har slagit hårt mot företag både i Sverige och internationellt. Apollos Sverigechef, Erika Butterworth ser flera orsaker till detta.

"Det har varit ett tufft år för alla i branschen med allt ifrån den varma sommaren, miljödebatten och ofördelaktiga valutakurser."

Apollo har däremot klarat sig bra - något som inte resebolaget Thomas Cook gjort. De försatte, för ett par dagar sedan, sina bolag i Tyskland i konkurs och bolagen i Polen har kraftiga ekonomiska problem.

Även om det för de svenska resenärerna löste sig bra denna gång kan en flygbolagskonkurs skapa stora problem. Man kan förlora de pengar som betalats för en biljett och i värsta fall även bli strandsatt i ett land utan ekonomiska möjligheter att ta sig hem. Konsumenternas möjlighet att skydda sig mot dessa tillfällen diskuterades med konsumentrådgivaren Maria Weizell i Aftonbladet TV. Hennes tydliga råd till konsumenterna var att alltid köpa resor med kreditkort.

Presentkort och flygbiljetter kan bli värdelösa

Att köpa presentkort, eller biljetter, med andra betalningsmedel än ett kreditkort är att ta en betydligt större risk. Går företaget i konkurs innan presentkortet/biljetterna kunnat utnyttjats är de i princip helt värdelösa.

Har du däremot köpt biljetter eller presentkort med ett kreditkort kan du få tillbaka pengarna. Detta utifrån att Konsumentkreditlagen säger att du som användare av krediten kan ställa samma krav på kreditgivaren som på den du har handlat av. Därmed kan kravet ställas mot den bank som gett ut kortet.

Det krävs däremot att köpet just skett med en kredit. En del kreditkort har ju både en debet- och en kreditfunktion. För att Konsumentkreditlagen ska ge skyddet krävs det att köpet har skett med just kreditdelen på kortet.

Flera fördelar med att köpa resan med kreditkortet

I intervjun till Aftonbladet råder Weizell därmed resenärer att köpa resor med kreditkort eftersom man i detta fall får en avtalspart till och kan rikta kravet mot kreditgivaren när inte flygbolaget kan leverera vad som köpts. Det är en väg hon själv alltid väljer.

"Jag skulle ju inte boka en resa framöver, utan att köpa den på ett kreditkort."

Utöver denna fördel finns även en kompletterande reseförsäkring med i kreditkortet. Betalas resan med kortet aktiveras försäkringen som bland annat kan ge ersättning för försenat flyg, försenat bagage och kostnader vid olycka utomlands.

Så får du pengarna tillbaka vid flygplanskonkurs

Konsument Europa har fem punkter som visar hur man kan agera vid flygbolagskonkurs för att få tillbaka sina pengar.

  • Anmäl krav till konkursboet
    Begär tillbaka dina pengar genom ett krav till dödsboet. Det krävs att det tydligt framgår vilka utlägg som man haft och vad man därmed kräver tillbaka. Om pengar kan betalas från konkursboet eller inte beror helt på dess ekonomiska situation. Det finns även företag som hjälper till med dessa ansökningar.
  • Kontakta din bank om du köpt med kreditkort
    Om du betalat med kreditkort kan du vända kravet till de som utfärdat krediten. Detta utifrån att man med en kredit kan ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren av produkten/tjänsten. Generellt stryker bankerna dessa skulder. Vid frågor kan Konsumenternas Bank och Finansbyrå kontaktas.
  • Se över eventuella försäkringar
    I vissa reseförsäkringar ingår ersättning vid just flygbolagskonkurser. Har du tecknat en reseförsäkring, eller har det via betal- eller kreditkortet, kan försäkringen täcka eventuella ekonomiska förluster.
  • Paketresa – Få ersättning av arrangören
    Har du bokat en paketresa, och flygbolaget går i konkurs, är det researrangörens ansvar att ordna med ersättningstransport. Blir hela resan inställd ska pengar betalas tillbaka. Är du däremot redan på resmålet ska arrangören ordna med resa till avreseorten.