Byte av PIN-kod, på ett kreditkort, kan ske på flera olika sätt. Här presenteras de olika alternativen och vad som är viktigt att tänka på.

Hur du byter PIN-kod på ett kort sker skiljer sig delvis mellan kortutgivare och kort. Nedan beskrivs de vanligaste alternativen. Läs på kortutgivarens hemsida för instruktioner för ditt specifika kort. 

Byta PIN-kod via bankomat

Med bland annat kort från Swedbank, Handelsbanken och SEB kan PIN-koden ändras i en uttagsautomat från Bankomat. För att hitta närmaste Bankomat kan dess sökfunktion online användas

  1. Sätt i kortet och slå PIN-kod
  2. Välj ”Ändra PIN-kod”
  3. Välj ny kod – Bekräfta med Klar
  4. Tryck den nya koden igen – Bekräfta med Klar
  5. Ta kortet

Via app eller hemsida – Nytt kort

På kort som är utgivna av exempelvis Entercard* kan PIN-kod ändras via dess hemsida. Det kan ske på följande sätt:

  1. Logga in på Mina Sidor
  2. Gå till ”Kort” och välj aktuellt kort
  3. Klicka på ”Ändra PIN-kod”
  4. Ange kortets giltighetstid samt önskad ny kod
  5. Bekräftelse kommer visas 
  6. Nytt kort, med ny PIN-kod, skickas ut 

I detta fall går det alltså inte att ändra PIN-kod på befintligt kort vilket är viktigt att komma ihåg. Nya koden gäller när det nya kortet har levererats och aktiverats. 

*Några kort som ges ut av Entercard är Coop Mastercard, Forexkortet, Re:member flex och alla kort från LO-fackförbund. 

Via app eller hemsida – Samma kort

På kreditkort från Amex kan PIN-koden ändras inloggad på hemsidan eller via deras app. Till skillnad mot Entercard (se ovan) kommer däremot inte något nytt kort att skickas ut. Därmed kan kortet direkt användas med nya koden. 

  1. Logga in på Americanexpress.se/pin
  2. Gå till ”Hantera ditt kort”
  3. Klicka på ”Ändra PIN”
  4. Svara på säkerhetsfrågor
  5. Ange önskad ny kod

Ändringen genomförs direkt och kan därmed användas vid nästa kortköp där PIN-kod behöver anges. 

(Det går även att ändra via flera uttagsautomater som accepterar Amex)

Via kundtjänst

Ännu ett alternativ är att PIN-koden inte kan bytas manuellt. I detta fall behöver kundtjänst kontaktas varpå nuvarande kort spärras och ett nytt kort, med ny kod, skickas ut. I de flesta fall autogenereras den nya koden men i vissa fall går det att välja vid beställning. 

Då bör PIN-kod ändras

Ändring av PIN-kod kan ske av flera orsaker:

  • Andra har sett koden

PIN-koden ska aldrig delas, eller visas, för andra. Om så sker, och det sker ett kortbedrägeri, kan kreditgivaren neka ersättning. 

  • Lättare att komma ihåg

Byte kan även ske till en kombination som är lätt att komma ihåg. För de som har svårt att komma ihåg siffror kan exempelvis siffror väljas i ett specifikt mönster. 

  • Samma kod används på flera ställen

PIN-koden ska vara unik och inte samma som lösenord eller kod till andra tjänster. Har du samma på flera ställen bör byte ske för en ökad säkerhet. 

Då behöver inte ändring ske

Har du glömt bort aktuell PIN-kod behöver den generellt inte ändras. Det går oftast att se den via:

  • Kortets app
  • Bankens app
  • Påminnelse via brev som beställs av kortutgivaren

Skickas ett ersättningskort ut, exempelvis om det första gått sönder, har det i regel samma PIN-kod som det tidigare kortet.