I framtiden hjälper AI kunderna att handla online, kortbetalningar kommer att kunna ske mellan privatpersoner och de flesta kortköp sker via tokenisering. Detta i alla fall om Visa får rätt i sin analys av trender på marknaden.
På Visa Payment Forum 2025 presenterades flera trender och tekniska innovationer inom kort- och betalmarknaden. Trender som påvisar hur betalmarknaden förväntas se ut i framtiden via exempelvis AI, tokenisering, valbarhet och friktionsfria överföringar.
AI-agenter vid shopping
Likt hur en butiksanställd i en fysisk butik kan rekommendera produkter, ge råd på vägen och föreslå olika lösningar förväntas en AI-agent kunna leverera hjälp i E-butiker. Förändringen kan förändra hur shopping sker online radikalt och en av Visas fintechpartners kommenterar det med att ”it kind of feels like when E-commerce first started”.
Tokenisering och bedrägeribekämpning
Kortbedrägerier, och andra bedrägerier vid köp online, ökar i takt med att E-handeln växer och olika nya tekniska lösningar lanseras. Inom detta område sker löpande stor utveckling och en teknisk lösning som redan lanserats är Visa Tap to Add Cart. En av de funktioner som ingår är möjligheten att registrera sitt kort i en mobil betalningslösning, som Apple Pay, bara genom att ”blippa” kortet mot mobilen. Därmed minskas risken för att felaktig information anges vid manuell registrering.
Tekniken med Tap to Add bygger på tokenisering, vilken även används vid blipp-betalningar i fysiska butiker. En teknik som gör att kortnumren aldrig ges ut vid betalning utan istället en token som är knuten till både enheten och kortet.
We know that it is the future. It’s a way to make transactions safer and more secure, so we’re really leaning in there. /Cathrine Hogan, Card and Connected Commerce at Chase
Flexibilitet i ett enda kort
En tredje trend som presenteras är behovet av flexibilitet för att kunna möta konsumenternas behov och önskemål av funktioner. Ett exempel är Visa Flexible Credential, ett nätverk som tillåter korttransaktioner inom debet, kredit, prepaid och bonuspoäng med ett och samma kort.
Friktionsfria överföringar
Idag tar de flesta butiker emot betalningar via ”blipp” och NFC-teknik. Men svenska konsumenter som velat skicka pengar till varandra har varit tvungna att använda Swish. Det ändras sakta via lanseringen av Tap To Transfer. Funktionen är utvecklad av Visa i samarbete med Samsung och fungerar än så länge enbart i USA. Med en Samsung Galaxy är det idag möjligt att överföra pengar till en mottagare bara genom att blippa mobilen, eller sitt debetkort mot mottagarens mobil.
The future of payments is about simplicity and speed…/ Robert Clayton, Fiserv
Samarbeten och VAS
Visas Value-Addes Services (VAS) är produkter och tjänster som bland annat fintech-företag kan använda för att skapa egna finansiella lösningar. Visa har därmed inte bara ett av världens största betalningsnätverk utan även ett stort fokus på att skapa tjänster som dess kunder kan använda och utveckla.
VAS är ett tydligt tecken på hur samarbeten mellan olika aktörer inom branschen växer och är grunden för innovativa finansiella lösningar. Ett exempel på det är fintechföretaget Wallester som är Visapartner. Via deras plattform kan företag skapa egna kort, administrera dessa, genomföra betalningar och överföringar. Allt via den teknik som Visa bistår med och som Wallester använder för att skapa användarvänliga tjänster.
Att samarbeten mellan kortnätverken och fintech-företagen växer är en långtgående trend som även Mastercard lyfter upp i artikeln ”10 top payments trends for 2025 – and beyond”.