På ett år har antalet privata kortkunder hos Northmill ökat med över 450 %. Det är ”en enorm tillväxt för oss som bank” säger bankens VD, Julie Chatterjee.
Northmill startade 2006 och var då Sveriges första företag med en helt digitaliserad låneprocess. Att de ofta ligger i framkant kring digitaliserade lösningar visar sig även i att de var först med att integrera Bank-ID i låneprocessen. De var även första banken att använda Riksbankens system för att genomföra direktbetalningar mellan konton hos olika banker.
År 2019 fick Northmill banklicens vilket öppnade upp möjligheten till ett betydligt bredare utbud av banktjänster. Samma år lanserades kortet Rebilla vilket senare ersattes med Northmills debetkort. För ett år sedan hade cirka 30 000 personer i Sverige debetkortet. Ett år senare är siffran uppe på 167 000 personer.
Kortet är instegsprodukt
Debetkortet, som är utan årsavgift, uttagsavgift och valutapåslag är en av de viktigaste nycklarna till Northmills framgång och är en instegsprodukt till övriga tjänster hos banken. Det säger Julie Chatterjee, VD på Northmill, till Dagens PS i ett reportage.
Ett viktigt steg på vägen är att vi har vad jag tycker Sveriges bästa betalkort. Det är exempelvis helt avgiftsfritt, inga valutapåslag och en helt kostnadsfri reseförsäkring
Att kortet är en instegsprodukt betyder att många kunder attraheras av det kostnadsfria kortet och använder det via Northmills hemsida eller app. När sedan exempelvis sparkonto önskas öppnas kan Northmill prioriteras före andra alternativ.