Efter knappt fem år avslutas nu kortet P.F.C. Det går inte längre att skicka in ansökan om och inom kort kommer avtalet sägas upp mot kunderna.

Storsatsning som går i graven

I slutet av 2018 lanserades appen, och debetkortet, P.F.C. Målet var primärt att utmana storbankerna om kortkunderna. Detta genom att vara ett komplement, snarare än konkurrent, till dessa banker. Bland annat erbjöds smidiga och enkla digitala tjänster som hjälpte kunderna att få ett helhetsgrepp över sin ekonomi. 

I augusti 2021 köptes P.F.C upp av Svea Bank och målet var då att bli en lönsam så kallad ”neobank”. Till Dagens Industri sa Sveas vd, Kevin Albrecht, att fokus skulle vara på utveckling och lönsamhet. 

”Vi siktar på att bli lönsamma genom att bli en neobank med alla tjänster, från sparande och investeringar till försäkringar och betalningar”

Bland annat har P.F.C börjat erbjuda handel i kryptovalutor samt lanserat ”delade konton”. Men det räckte inte ända fram och kortet går nu graven. Orsaken anges vara att lönsamhetskraven inte har lyckats uppfyllas under senaste två åren. Breakit anger exempelvis att förlusten för P.F.C ökade från 25 miljoner till 76 miljoner år 2022. Detta samtidigt som den ekonomiska situationen, som Sverige befinner sig i, kraftigt har förändrats från lanseringen 2019. 

Formell uppsägning och uppsägningstid

I kontakt med P.F.C berättar kundtjänst, till Alltomkreditkort, att företaget kommer genomföra en ”formell uppsägning” mot varje kund. Därefter följer en uppsägningstid på 2 månader varpå tjänsten inte längre kommer att vara tillgänglig. Redan nu har företaget stoppat nyregistreringar via deras app. 

De som har P.F.C idag behöver därmed inte göra något då tjänsten automatiskt kommer att avslutas. Däremot sker avslutet enklare om eventuellt saldo används för kortbetalning eller överförs till bankkonto.