Anpassa sitt förnamn

Mastercard True Name innebär att en kortinnehavare kan välja valfritt förnamn på kortet. Ett namn som inte behöver vara personens juridiska namn. True Name är en funktion som Mastercard utarbetat och som kortutgivande banker kan välja att implementera. Funktionen finns därmed inte på samtliga kort utan enbart kort från de banker som valt att erbjuda det.  

Främst vänder sig funktionen till personer inom LGBTQ vilka därmed kan ha ett kort med det namn som de använder i vardagen och på detta sätt undvika att visa och använda sitt juridiska namn. Funktionen kan däremot även användas av andra personer som av olika anledningar vill ha ett annat förnamn på sitt bank- eller kreditkort. 

Så ändras namnet

De som vill ändra sitt förnamn kan antingen göra detta via inställningar på kortet direkt i app eller hemsida eller via kontakt med kundtjänst. Hur det sker skiljer sig åt mellan olika banker och kan även variera beroende på om det är ett bankkort eller kreditkort.

Efter att namnet ändrats i systemen behöver ett nytt kort beställas från kortutgivaren varpå personens True Name kommer att förtryckt. Det innebär därmed att om banken tar ut en avgift för nytt kort kan det uppstå en kostnad för att få kortet med det nya namnet. 

Begränsning av namn

I möjligaste mån godkänner banken det önskemål om namn som kortinnehavaren har. Det finns däremot alltid vissa begränsningar. Det kan exempelvis vara:

  • Maximalt antal tecken (exempelvis 11 eller 20 tecken)
  • Nummer och vissa tecken
  • Stötande ord

Juridiskt namn vid kommunikation

Det enda som ändras är alltså namnet som står på kortet. Banken kommer fortfarande att skriva det juridiskt registrerade namnet på fakturor och vid annan kommunikation med kunden. Det är även det juridiska namnet som används vid identifiering mot banken. 

Vid ID-kontroll 

Även om det sällan sker kan handlare vilja kontrollera att den som betalar med kortet verkligen är kortinnehavaren. Detta utifrån att kort, enligt bankens villkor, enbart får användas av den vars namn står på kortet. 

Används däremot ett kort med True Name kommer namnet inte att matcha mot personens ID-kort. En lösning på detta är att bankens telefonnummer kan vara tryckt på baksidan av kortet och att handlaren därmed kan ringa och bekräfta kortinnehavarens juridiska namn. Se ett exempel hur True Name har implementerats av Citi Bank på  Citi.com.   

 Historien bakom True Name

Funktionen ”True Name” lanserades redan 2019 vilket då genomfördes under den nationella Pride-månaden i USA. Idén till funktionen växte fram hos Mastercard utifrån deras inkluderingsarbete. En person som sedan hade stor påverkan på utvecklingen av True Name var Lucas Crigler, en prisbelönt creative director inom reklambranschen i New York. 

Vid ett tillfälle hade han beställt mat i en restaurang och namnet på kortet ropades upp när maten var klar. Detta istället för det namn som han vanligtvis använde som transperson. Det resulterade i en hotfull situation och att han valde att lämna restaurangen.  Händelsen användes senare när den nya funktionen skulle marknadsföras och namnändringen var möjlig att genomföra på korten.  

Efter samarbete med föreningar inom LGBTQ kunde Mastercard ta fram en lösning som innebar att förnamnet, men inte efternamnet, kunde ändras på kortet. Det är däremot inte Mastercard som ger ut kort utan de erbjuder bara betalningsnätverket som korten används på. Det är därmed kortutgivande banker som måste godkänna True Name för att det ska vara möjligt att välja namn. 

På den internationella dagen för homofobi, bifobi, interfobi och transfobi (IDAHOBIT) år 2020 presenterade Mastercard att True Name var tillgänglig i 30 europeiska länder. Den bank som var först ut med funktionen i Europa var Bunq.