Användarvänligt

Spendwise får högt betyg gällande användarvänlighet. Jag hade aldrig hanterat kreditkort via en app tidigare utan enbart genom att logga in olika bankers hemsidor. Appen gör det enklare att nå all information kring allt från transaktioner till PIN-kod. 

Vid varje kortinköp ges även en notis vilket jag uppskattar. Skulle någon komma över mitt kort, och försöka göra inköp med det, kommer jag direkt få notis om detta och kan därmed spärra kortet. En funktion som exempelvis inte finns på mitt vanliga Swedbankkort

Funktioner

I appen finns bland annat följande funktioner:

  • Se alla transaktioner
  • Anmälan om felaktiga transaktioner
  • Aktuell utnyttjad kredit
  • Kortinformation, vilket gör att onlineköp kan ske även om jag inte har kortet med mig
  • Se PIN-kod
  • Spärra och beställa nytt kort
  • Köpinställningar
  • Fakturor
  • Kontakt med kundtjänst via säkra meddelanden
  • Länk till försäkringsvillkor på reseförsäkring*

*Länken går till kortutgivarens hemsida och inte till försäkringsvillkoren. Det hade kunnat varit bättre. 

I jämförelse med andra betalningslösningar

I jämförelse med andra kreditkortslösningar är Spendwise mycket användarvänlig. Appen är ganska ”avskalad” vilket gör det enkelt att hitta den information som eftersöks. Skulle det uppstå några problem eller frågor kan supporten kontaktas via appen. Det är stor fördel att kunna kontakta dem i inloggat läge istället för att behöva ringa eller maila. 

En skillnad, mot vissa andra kort, är att appen enbart används för de ekonomiska funktionerna. Vid frågor kring bonus, rabatter eller andra erbjudanden måste kortutgivaren kontaktas. När jag hade Morrows kreditkort kunde jag logga in och skicka frågor till samma kundtjänst oavsett om det handlad om en fakturafråga eller bonus. Det upplevdes smidigare att ha allt på samma ställe.

Min bästa upplevelse

Min bästa upplevelse var när insåg att jag kunde nå alla kortuppgifter direkt i appen. Genom att få tillgång till mitt kreditkort virtuellt, kunde jag göra ett större kreditkortsköp trots att jag inte hade det fysiska kreditkortet med mig. Överlag är jag även väldigt nöjd med användarvänligheten. 

Min sämsta upplevelse

Min sämsta upplevelse var när jag ställde frågor till kundtjänst via appen. Det är jättebra att kunna skicka säkra meddelande direkt via appen men responstiden är riktigt dålig. 

Ett meddelande tog 4 dagar innan jag fick svar på. För att testa om det var en engångsföreteelse skickade jag en ny fråga. Det tog 5 dagar innan svaret kom. Någon ursäkt för att det tagit lång tid gavs inte så eventuellt är det denna tid som man kan förvänta sig. För dig som har bråttom rekommenderas alltså telefonkontakt. Numret finns i appen. 

Mattias Skog
Mattias Skog Publicerad 10/4/2023

Mitt namn är Mattias, och jag har varit innehållsansvarig för Alltomkreditkort.se sedan 2015. En av mina huvudsakliga uppgifter är att säkerställa att all information på vår webbplats är korrekt och uppdaterad. Utöver detta är jag också ansvarig för att hantera alla frågor som våra besökare har om kreditkort. Så om du någonsin undrar över något, tveka inte att kontakta mig!

Uppdaterad 11/16/2023