I början av januari publicerade vi en nyhet om ett nytt kommande debetkort i Sverige, Humlakortet. Projektet har nu tagits över av Axfood och kommer ”i dess nuvarande form” att avslutas. 

Humlakortet utvecklades i ett samarbete mellan SEB och företagsgruppen Axel Johnson. Det som primärt skiljde detta kort mot andra debetkort var bonusprogrammet. Det är nämligen ytterst ovanligt att debetkort utan årsavgift erbjuder bonus

Med Humlakortet hade användarna fått poäng vid varje köptillfälle på minst 50 kronor. Antal poäng som samlas under en månad skulle alltså avgöras utifrån antalet köptillfällen och inte totala köpesumman. Med tillräckligt många poäng kunde dessa växlas in till checkar hos Humlas samarbetspartners, exempelvis Åhlens och Pressbyrån. 

Avslutas i nuvarande form

På Humla.se skriver bolaget att kortet säger ”hejdå för den här gången” samt att ”Humlakortet i sin nuvarande form avslutas”. Det tyder på att utveckling av kortet eventuellt kan tas upp i framtiden men då med andra fördelar och funktioner. 

Axfood tar över

Det är företagskoncernen Axfood som tar över Humla från SEB och Axel Johnson. Detta som en del av deras större satsning på finansiella tjänster. Axfood tar inte bara över Humlakortet utan även ett helt team från Axel Johnson som arbetat med detta projekt. I samband med att Axfood tar över Humla kommer denna verksamhet att läggas ner och målet blir i stället att ”förstärka Axfoods befintliga kunderbjudande” enligt ett pressmeddelande av Axel Johnson.