I flera månader har det varit omöjligt att registrera kort från Swedbank i Google Wallet för att kunna använda Google Pay. Banken hänvisar sina kunder till deras egen mobila plånbok, Swedbank Plånbok. 

Kort från Swedbank som registrerades i Google Wallet under 2024 kan användas via den mobila betalningslösningen. Problemet, som enligt Swedbank, uppstod i januari 2025 innebär däremot att nya kort från banken inte kan registreras i Google Wallet, något som Mobil.se rapporterat om

På bankens hemsida står det att anslutning till Google Pay inte är möjlig ”för tillfället” och att de ”arbetar på att lösa problemet”. Exakt vad problemet består i framgår däremot inte och banken har inte lyckats hitta en lösning under de första fem månaderna efter att de upptäckt det. 

Hänvisar till Swedbank Plånbok

Swedbank hänvisar kunder som vill betala med en mobil betalningslösning att istället använda bankens egna betalningsalternativ, Swedbank Plånbok. Ett alternativ som kan användas på samma sätt som Google Pay, det vill säga att betalning kan ske genom att mobilen ”blippas” mot terminalen vid betalning. 

Däremot har Swedbank Plånbok en stor begränsning i förhållande till Google Wallet. Detta eftersom enbart kort från Swedbank kan anslutas. Dessutom har Google fler funktioner via deras Wallet än vad som nås via Swedbank Plånbok. 

Swedbank Plånbok är enbart möjlig att använda för betalningar med mobiler som har operativsystemet Android. De som har kort från Swedbank och vill betala med Apple Pay, hänvisas istället till Apple Pay men med verifiering via Swedbank Plånbok.