Kreditkort med leveransförsäkring

Det är mycket vanligt att kreditkort har ett flertal olika försäkringar. Ett par har leveransförsäkring vilket är en försäkring som skapar trygghet vid onlineköp. Skulle E-butiken inte leverera de produkter du betalt för, eller om de är trasiga vid leverans, kan kortförsäkringen betala tillbaka köpesumman.

Hitta bästa kreditkortet

Vad innebär leveransförsäkring?

Om du beställer varor på internet och dessa antingen inte levereras eller är skadade vid leverans är första steget alltid att kontakta leverantören för att hitta en lösning. Om de inte ersätter kan leveransförsäkringen på kreditkortet utnyttjas förutsatt att varan är köpt med kortet.

Det som vanligtvis ersätts är Skadat paket, Tomt paket (varan stulen) samt Förlust av paket under transporten.

Leveransförsäkringen ger då ersättning motsvarande varans inköpspris. Detta så länge som inköpet skett från ett land som omfattas av försäkringen. Det är vanligt att försäkringen gäller för ”företag registrerade inom EU” samt ett par andra länder så som Norge och Island.

Att tänka på:

  • Spara kvitto eller beställningsorder - När du beställer en vara på internet ska du alltid få ett kvitto eller beställningsorder via mail. Du kan även ta en skärmdump efter betalningen för att bevisa att köpet verkligen genomförts. Det finns även en fördel att spara eventuell konversation med E-butiken. Det blir då betydligt lättare att bevisa köpet och därmed få pengarna återbetalda via leveransförsäkringen.
  • Kontakta E-butiken först för att hitta en lösning - Första steget bör alltid vara att kontakta E-butiken. Seriösa butiker vet att skador ibland uppstår och att paket kan försvinna vid frakt. I de allra flest fall skickas en ny vara utan att några problem behöver uppstå.
  • Gäller enbart köp betalda med kortet - Leveransförsäkringen är kopplad till kortet och därmed måste inköp ske med kortet för att försäkringen ska gälla.
  • Minibelopp och maxbelopp - För att få ersättning krävs att beloppet är över minigränsen och under maxgränsen för ersättning. På Nordea Gold är gränserna 1000 kr respektive 20 000 kr. Gränser som delas med många andra kreditkort.

Varför välja kreditkort med leveransförsäkring?

I stort sett alla kreditkort som har leveransförsäkring har även ett flertal andra ”shoppingförsäkringar” som skapar tryggare handel online. Med dessa kort ges exempelvis längre försäkringstid, prisgaranti och just leveransförsäkring. Försäkringar som förbättrar och försäkrar E-handeln.

Fördelen med specifikt leveransförsäkringen handlar om tryggheten att inte bli lurad av oseriösa företag. Så länge som inköpet är på summor under maximalt ersättningsbelopp (ofta kring 20 000 kr) ges pengarna tillbaka om varan inte skulle levereras.

Vilka andra försäkringar brukar ingå?

Det finns ett flertal kreditkort som har ”Köpförsäkringar”, ”Trygghetsförsäkring” eller ”Shoppingförsäkringar”. Även om de benämns något olika så är det ungefär samma innehåll.

Det innebär att kortet har flera försäkringar som skapar tryggare handel. De kort som har leveransförsäkring brukar därmed även ha andra försäkringar som skapar denna trygghet. Väljer du ett kreditkort med leveransförsäkring innebär det alltså även att du till stor sannolikhet även får en eller ett par av följande försäkringar:

Allrisk – En försäkring som fungerar på samma sätt som Allrisk (ofta kallad Drulleförsäkring) i hemförsäkring. Skulle du tappa varan, hälla mjölk på den av misstag eller att den på annat oväntat sätt går sönder av yttre påverkan ges ersättning. Fördelen med Allrisk på kreditkortet är att ingen självrisk behöver betalas. Det kan jämföras med hemförsäkringen som har självrisk på ca 1 000 – 2 000 kr.

Extra försäkringsår på hemelektronik – Ger ett års extra garanti på hemelektronik och vitvaror som köpts med kortet. Om butiken ger 2 års garanti så skapas därmed totalt 3 års garanti.

Prisgaranti – Om du köpt en produkt med kortet och sedan hittar exakt samma produkt till ett lägre pris kan försäkringen Prisgaranti ge ersättning som motsvarar mellanskillnaden. För att ersättning ska ges krävs att mellanskillnaden uppgår till ett visst belopp.

Exempel på kreditkort med leveransförsäkring

  • Nordea Gold – Har Leveransförsäkring och Allriskförsäkring. Kortet kostar 470 kr per år.
  • Easy Living – Har Leveransförsäkring, Allriskförsäkring samt Förlängd garanti på hemelektronik och vitvaror. Leveransförsäkringen gäller för skadad, saknad eller utebliven leverans från företag som är registrerade inom EU. Kortet kostar 195 kr per år.
  • Marginalen Gold – Ett kort med ovanligt många försäkringar som ger trygghet vid onlinehandel. Här ingår Allriskförsäkring, Ett års extra garanti på hemelektronik och vitvaror, Prisgaranti och Leveransförsäkring. Kortet kostar 195 kr per år.
  • Skandia Kreditkort – Har Leveransförsäkring samt Prisgaranti & Allriskförsäkring på hemelektronik och vitvaror. Kortet kostar 240 kr per år.