Vad innebär leveransförsäkring?

Om du beställer varor på internet och dessa antingen inte levereras eller är skadade vid leverans är första steget alltid att kontakta butiken som sålt dessa för att hitta en lösning. Om de inte ersätter kan leveransförsäkringen på kreditkortet utnyttjas förutsatt att varan är köpt med kortet.

Leveransförsäkringen ger då ersättning motsvarande varans inköpspris. Detta så länge som inköpet skett från ett land som omfattas av försäkringen. Det är vanligt att försäkringen gäller för ”företag registrerade inom EU” samt ett par andra länder så som Norge och Island.

Att tänka på:

  • Spara kvitto eller beställningsorder - När du beställer en vara på internet ska du alltid få ett kvitto eller beställningsorder via mail. Du kan även ta en skärmdump efter betalningen för att bevisa att köpet verkligen genomförts. Det finns även en fördel att spara eventuell konversation med E-butiken. Det blir då betydligt lättare att bevisa köpet och därmed få pengarna återbetalda via leveransförsäkringen.
  • Kontakta E-butiken först för att hitta en lösning - Första steget bör alltid vara att kontakta E-butiken. Seriösa butiker vet att skador ibland uppstår och att paket kan försvinna vid frakt. I de allra flest fall skickas en ny vara utan att några problem behöver uppstå.
  • Gäller enbart köp betalda med kortet - Leveransförsäkringen är kopplad till kortet och därmed måste inköp ske med kortet för att försäkringen ska gälla.
  • Minibelopp och maxbelopp - För att få ersättning krävs att beloppet är över minigränsen och under maxgränsen för ersättning. På exempelvis Nordea Gold är gränserna 1000 kr respektive 25 000 kr. Gränser som delas med många andra kreditkort.
  • Banken bestämmer - Bankens villkor kan komma att skilja sig något från Mastercard vilket innebär att rätten till kompensation kan begränsas. Därför är det viktigt att du noggrant läser igenom villkoren för just det kortet du väljer.

Vilka andra försäkringar brukar ingå?

Det finns ett flertal kreditkort som har ”Köpförsäkringar”, ”Trygghetsförsäkring” eller ”Shoppingförsäkringar”. Även om de benämns något olika så är det ungefär samma sak.

Det innebär att kortet har flera försäkringar som skapar tryggare handel. Det kan exempelvis vara:

Allrisk – En försäkring som fungerar på samma sätt som Allrisk (ofta kallad Drulleförsäkring) i hemförsäkring. Skulle du tappa varan, hälla mjölk på den av misstag eller att den på annat oväntat sätt går sönder av yttre påverkan ges ersättning. Fördelen med Allrisk på kreditkortet är att ingen självrisk behöver betalas. Det kan jämföras med hemförsäkringen som har självrisk på ca 1 000 – 2 000 kr.

Extra försäkringsår på hemelektronik – Ger ett års extra garanti på hemelektronik och vitvaror som köpts med kortet. Om butiken ger 2 års garanti så skapas därmed totalt 3 års garanti.

Prisgaranti – Om du köpt en produkt med kortet och sedan hittar exakt samma produkt till ett lägre pris kan försäkringen "Prisgaranti" ge ersättning som motsvarar mellanskillnaden. För att ersättning ska ges krävs att mellanskillnaden uppgår till ett visst belopp.

Vanliga frågor om leveransförsäkring

Varför ska man välja kreditkort med leveransförsäkring?

Fördelen med leveransförsäkring handlar om tryggheten att inte bli lurad av oseriösa företag. Så länge som inköpet är på summor under maximalt ersättningsbelopp (ofta kring 20 000 kr) ges pengarna tillbaka om varan inte skulle levereras.