Med tokenisering skapas både säkrare och mer användarvänliga kortbetalningar. Enligt Mastercard kommer samtliga kortbetalningar vara tokeniserade senast år 2030.
I en intervju till Dagens Industri berättar Mastercards chef för Norra Europa, Erik Gutwasser, att Sverige och Norden ligger långt fram inom digitala betalningsflöden. Han nämner även att tre starka trender inom branschen är AI, hållbarhet och tokenisering. Av dessa är tokenisering den allra största trenden och något som Mastercard lagt stora resurser på att utveckla tjänster inom.
”Mastercard har satt som mål att alla våra transaktioner online ska vara tokeniserade senast 2030. Det är ett ganska stort skifte”
Med ett betalningsflöde som till fullo är tokeniserat skulle en kortbetalning aldrig innebära att kortnumret behöver anges. Därmed kommer betalningsprocessen både bli säkrare och enklare än idag.
Betalning via token
Tokenisering innebär att betalning sker med en unik kod (token) som anges till betalningsnätverket. Tekniken finns redan idag väl utvecklad i mobila betalningslösningar som exempelvis Apple Pay och Google Pay. När mobilen hålls några centimeter från betalningsterminalen används en token för att verifiera betalningen. Därmed innehåller den information som överförs aldrig kortnumret på det kort som är inlagd i tjänsten.
Med en mer utvecklad användning av tokens kan denna tekniska lösning även användas för fler betalningstillfällen och med flera säkerhetsfunktioner. Ett exempel som Gutwasser nämner är prenumerationer och abonnemang.
Vid betalning till Spotify skulle en token kunna användas som är knuten till just den mottagaren. Om en obehörig kommer över uppgifterna, och har kunskap om hur de kan användas, kan alltså enbart inköp ske hos Spotify. I likhet med idag kommer tokens att spärras i samband med att kortet spärras.
Ett annat exempel som Gutwasser nämner är vid engångsköp online. Med Mastercard Click to Pay kan köp genomföras online utan att kortnumret behöver anges. Tekniken med tokenisering, som användaren aldrig ser, innebär istället att betalning sker med en unik token.
”Det här blir en global standard, vilket gör att betalningsupplevelsen blir densamma oavsett om du handlar lokalt i Sverige eller globalt”.