Registrering 

Curve har en imponerande enkel registrering för att vara ett utländskt betalkort. För att bevisa min identitet behövde jag ta kort på körkortet (eller annat godkänd ID-handling) samt en selfie. Efter att det laddats upp tog det 1 (!) minut till att mitt konto var godkänt och jag kunde börja använda tjänsten. 

Tack vare att tillgång ges till ett virtuellt kort, direkt efter registrering, kunde jag registrera detta i Google Pay och alltså börja handla med kortet ca 2 minuter efter registrering. Ungefär en vecka senare kom det fysiska kortet i brevlådan. 

Användning

Curve har ett mycket användarvänligt gränssnitt vilket gör det enkelt att lägga in de olika kort som tjänsten ska hantera. De största fördelarna, utifrån hur jag valt att använda kortet, är:

  • Undvika valutapåslag på andra kort
    Det går det att välja i vilken valuta som de olika korten ska debiteras vilket är en stor fördel. Jag kunde därmed lägga in ett brittiskt kort, med valutapåslag om jag köper i SEK, och välja att kortet skulle debiteras i pund. Ett sätt att ”komma runt” valutapåslaget! Curve har själv inget valutapåslag
  • Använda ”samma kort” som frun
    Jag har idag ett kort som ger ett par procent i bonus. Jag la in kortet i Curve och kunde därmed ta del av bonusen genom att använda mitt Curvekort. Detta medan frun fick använda det ordinarie plastkortet. Nu får vi hög bonus på bägges inköp.
  • Alla kort på samma ställe
    Den största fördelen är att jag bara behöver använda ett enda kort – oavsett vilken förmån jag vill nå. Jag har lagt in flera olika debet- och kreditkort och väljer i appen vilket kort som ska användas vid köp. Betydligt enklare och säkrare än att ha med sig 5 - 6 kort överallt. 

Men kundsupport…

Efter några dagars användande skickade jag en allmän fråga till kundtjänst. Efter 15 dagar fick jag svar… Det hade gått så lång tid att jag till och med glömt bort att jag ställt frågan. Jag skickade även en annan fråga inom denna period som jag ville ha svar på innan jag började använda vissa funktioner. Efter att inte ha fått svar efter 48 timmar började jag Googla och såg att flera påtalat att Curve är mycket långsamma att svara på frågor. Jag kommer personligen inte göra riktigt stora inköp via Curve eftersom jag i dessa fall vill kunna få snabb support om något går fel. 

I jämförelse med andra kort…

Det är svårt att jämföra Curve med andra kort – eftersom det inte finns något annat kortföretag som erbjuder samma lösning. Jag använder denna tjänst enbart för att enkelt kunna nå förmåner och rabatter hos andra kort. Vad jag vet är de ensamma om att erbjuda denna tjänst. 

Min bästa upplevelse

Min bästa upplevelse är användarvänligheten. Så enkelt att registrera sig, beställa kort och komma igång. Dessutom en app som är smidig att förstå och använda. 

Min sämsta upplevelse

Min sämsta upplevelse är väntan på svar från kundtjänst. Att behöva vänta över en vecka på svar är inte acceptabelt när det handlar om en betaltjänst. 

Sammanfattningsvis

Curve har en mycket smidig funktion. Jag kan registrera flera olika kort i appen, väljer vilket kort som ska debiteras och betalar sedan med deras kort. En perfekt tjänst för mig med många olika kort och förmånsprogram. Användarvänligt, enkelt och uppskattat!

Att däremot enbart ha en engelskspråkig kundtjänst som dessutom svarar på frågor efter över en vecka är inte hållbart. Det kan mycket väl ”skrämma bort” en hel del användare. 

Personligen kommer jag att fortsätta använda tjänsten men tänker mig för kring vilka kort som används. Hade Curve haft en bättre kundtjänst (gärna även på svenska) hade jag däremot gett dem högsta betyg.

Håkan Eriksson Publicerad 2/11/2022

Mitt namn är Håkan och jag har varit skribent på Alltomkreditkort.se sedan 2021. Mina huvudsakliga uppgifter är att skriva recensioner av kreditkort på webbplatsen där jag grundligt går igenom alla för- och nackdelar för att hjälpa besökarna att välja rätt kort. Jag håller mig även uppdaterad kring vad som händer i kreditkortsvärlden och skriver nyheter.

Uppdaterad 11/16/2023