Om Pleo

Pleo är ett företagskort som gör det enklare, snabbare och säkrare att hantera de anställdas kortinköp, egna utlägg, traktamenten m.m. Allt registreras i appen och i realtid kan ekonomiavdelningen se inköpet samtidigt som det automatiskt bokförs. 

Den stora fördelen med Pleo är den automatiska hanteringen som sker av inköpen. En hantering som spar tid för både de anställda och företagets ekonomiavdelning.  

Hur bra är Pleo?

  • Bonus & förmåner
  • Försäkringar
  • På resan
  • Avgifter
  • Beviljandegrad
  • Kundnöjdhet
  • Helhetsbetyg
Ovanstående betyg baseras objektivt på data kring kortet.

Kortfakta

  • Årsavgift 0 kr
  • Korttyp Mastercard
  • Uttagsavgift 40 kr
  • Valutapåslag i utlandet 1,80 %
  • Google pay Ja
  • Apple pay Ja

Krav

  • Anställning
  • Inga betalningsanmärkningar
Alla banker gör en individuell kreditbedömning.

Bonus & förmåner

  • Bonus: Nej
  • Concierge Service: Nej
  • Tillgång till lounger: Nej
  • Ger cashback: Nej
Läs fullständiga villkor kring bonus och förmåner nedan.

Försäkringar

  • Finns
  • Finns inte
  • Betalskydd
  • Leveransförsäkring
  • Reseförsäkring
  • Prisgaranti
  • Allriskförsäkring
  • Avbeställningsskydd
  • Självriskskydd
  • Nyckelförsäkring
  • Feltankningsförsäkring
  • Evenemangsförsäkring
  • Hole-in-one försäkring
  • Id-skyddsförsäkring
Observera att vissa försäkringar ibland inte ingår automatiskt. Läs mer nedan.

Så fungerar Pleo

Pleo är ett företagskort som underlättar hanteringen av de anställdas utgifter. När ett inköp har skett fotas kvittot av, kategoriseras automatiskt och registreras sedan direkt i bokföringsprogrammet. Via flera smidiga funktioner skapar Pleo snabbare, enklare och säkrare hanteringar av kortköpen. Dess fördelar kan kategoriseras inom:

  • Kort- och köpbegränsningar
  • Enkel hantering av kvitton
  • Tydlig överblick på inköp och utlägg

Kort- och köpbegränsningar

Kort med individuella begränsningar

Med eget kort kommer även eget ansvar. Kortens köpgräns kan begränsas individuellt och justeras löpande. Eftersom det är debetkort blir det tydligt hur stor summa som varje person har möjlighet att spendera. 

Digital plånbok

Pleo är kompatibel med Apple Pay och Google Pay vilket innebär att betalningar kan ske med mobilen eller smartklocka. 

Virtuella kort

Virtuella kort kan enkelt skapas och skickas till medarbetare. Kort som kan begränsas på samma sätt som de fysiska korten.

Perks

Med Pleo ges tillgång till rabatter hos ett stort antal samarbetspartners. Exempelvis ges rabatt hos Voi, Dropbox Business, Avis, Hotels.com, HubSpot och GreenMobility. 

Enkel hantering av kvitton

Automatisk kvittohämtning

Vid köp online skickar E-butikerna vanligtvis kvitton på angiven mailadress. Pleo kan i detta fall automatiskt hämta upp dessa kvitton från inkorgar hos Gmail, Outlook eller Microsoft 365. 

Integrera bokföringsprogram

En stor fördel med kort från Pleo är att tjänsten kan integrera med flera bokföringsprogram. De anställda genomför köp och fotar kvittot varpå inköpet automatiskt kommer synas i bokföringsprogrammet. Integrering finns med bland annat Fortnox, Visma, Xero, Quickbooks och Microsoft Dynamics. 

  1. Betala med kortet
  2. Få notis i appen 
  3. Fota kvittot
  4. Klart!

Tydlig överblick på inköp och utlägg

  • Bokföring i realtid
    Eftersom inköpen bokförs, och fotade kvitton sparas, på några sekunder går det att följa samtliga utgifter i realtid. Detta till skillnad mot om kvitton ska sparas och skickas till en bokföringsbyrå – vilket kan ta över en månad innan det syns i bokföringen.
  • Samla egna utlägg & milersättning
    Via Pleo Pocket kan egna utlägg och kontantinköp registreras. Därmed är det alltid tydligt hur mycket företaget är skyldig medarbetaren – och att det finns underlag för allt. De anställda kan även skapa egna återbetalningar som därefter ekonomiavdelningen godkänner inför utbetalning.  
  • Milersättning – Automatisk uträkning
    Pleo Pocket har en automatisk funktion som beräknar distans och bränslekostnad när bilresa genomförs. I appen anges enbart destination för start och stopp. Ett enkelt sätt att räkna ut milersättning. 
  • Traktamente – Smidigt!
    Ange i appen mellan vilka tider/dagar som tjänsteresa har genomförts. Notera sedan vilka måltider som ingick i resan varpå eventuellt traktamente automatiskt beräknas. 
  • Auto Top-up
    Med Auto Top-Up aktiverad kommer pengar automatiskt att föras över till korten när saldot är för lågt. 
  • Representation
    Fota kvittot, registrera som representation och ange vilka som var med på middagen. Attestansvariga och ekonomiansvariga kan därefter enkelt beräkna representationskostnaden. 

Priser

Pleo går att teckna på flera olika nivåer – beroende på antal anställda och behov av funktioner. 

Free (Gratis)

Använd upp till 5 kort och få tillgång till alla basfunktioner hos Pleo. Detta som exempelvis automatiserade utgiftsrapporter, digital kvittohantering, integration till bokföringsprogram och automatisk kvittohantering vid onlineköp. (Läs mer om tjänsterna ovan).

Team

Med Team kostar det 120 kr per användare och månad. Alla funktioner som ingår i ”Free” finns även i detta abonnemang. Dessutom ingår individuella köpgränser, chatsupport, granskning av höga belopp, analys i realtid, prenumerationsöversikt och smidig hantering vid egna utlägg. 

Business

Business vänder sig till de största företagen och kostar från 24 000 kr per månad. Utöver vad som ingår i Team ges här även tillgång till obegränsat antal användare, dedikerad kontaktperson, skräddarsydda lösningar samt möjlighet att teckna tjänstereseförsäkring (mot extra kostnad).

Andra populära kreditkort

Bunq EasySavingsQred

Vad tycker våra användare om Pleo?

    Skriv ett omdöme

    Kontaktuppgifter

    • Företagsnamn: Pleo Technologies AB
    • Org.nummer: 5592113244
    • Adress: Tegnersgatan 28
    • Postnummer: 11359
    • Ort: Stockholm
    • Telefon: -
    • E-post: support@pleo.io

    Öppettider

    • Måndag: -
    • Tisdag: -
    • Onsdag: -
    • Torsdag: -
    • Fredag: -
    • Lördag: -
    • Söndag: -