Vad ger Prisgaranti för skydd?

Prisgaranti innebär att ersättning går att få för mellanskillnaden i det fall som en produkt har köpts och du sedan hittar exakt samma produkt för ett lägre pris. 

Exempel:

Anna köper ett par skor av märket Ecco hos en klädbutik i Göteborg. Hon betalar 2800 kr med sitt kreditkort. Tre veckor ser hon att en annan skobutik säljer exakt samma par skor för 2100 kr. Ingen av dessa butiker har haft rea eller specialerbjudande så skillnaden var därmed 700 kr på ordinariepris. 

Genom att skicka in kopia på kvittot på de inköpta skorna samt underlag som bevisar det lägre priset hos den andra butiken får hon ersättning utbetalt från prisgarantin. 

Så gör du för att få ersättning

För att utnyttja prisgarantin behöver en anmälan skickas in till det försäkringsbolag som kreditkortsföretaget har samarbete med. Se kreditkortets hemsida för att hitta vilket försäkringsbolag det är samt dess kontaktuppgifter. 

Bifoga både inköpskvitto och kortkvitto från inköpstillfället. Istället för kortkvitto kan fakturaspecifikation bifogas som därmed bevisar att köpet har skett. Utöver detta behöver det lägre priset kunna bevisas vilket exempelvis kan ske via annons eller katalog som påvisar prisnivån.

Begränsningar för att försäkringen ska gälla

Nedan nämns exempel på begränsningar som kan gälla för denna försäkring. 

  • Försäkringsperiod
    En vanlig försäkringsperiod på prisgaranti är 90 dagar. Från att inköpet har skett behöver ett lägre pris ha upptäckts, och rapporterats in, inom denna period. 
  • Varans pris
    Det finns alltid en begränsning inom vilket prisintervall som produkter ersätts. Det kan exempelvis vara att produkten måste kostat 1 000 kr – 5 000 kr. Det går därmed inte att få ersättning för prisskillnader på bilar och dyra kapitalvaror. Nivån kan däremot skilja stort mellan olika kort. 
  • 100 % betald med kortet
    För att försäkringen ska gälla krävs att hela beloppet har betalats med kortet. Detta till skillnad mot reseförsäkringen, som ingår i de flesta kreditkort, där kravet ofta är att inköpet minst behöver ske till 50 % eller 75 % med kortet. 
  • Lägsta prisskillnad
    Det finns även alltid en begränsning kring hur stor prisskillnaden måste vara för att ersättning ska kunna betalas ut. Det kan exempelvis vara 100 kr. 
  • Ordinariepris – Samma inköpsväg
    Produkter som är på reor, kampanjer eller liknande omfattas inte av försäkringen. En likvärdig jämförelse måste även ske mellan de två produkterna. Har en produkt köpts i en fysisk butik får därmed enbart priser hos andra fysiska butiker jämföras. 
  • Sverige
    Det vanligaste är att försäkringen enbart gäller i butiker i Sverige eller som är registrerade i Sverige.
  • Ersättningsnivå & tillfällen
    Eftersom det finns begränsningar för hur dyra produkter som omfattas av försäkringsskyddet skapas även automatiskt en begränsning gällande ersättningsnivå. Ersättningsnivån har både begränsning per tillfälle och per år. Det kan även finnas begränsning för hur många gånger per år som ersättning kan betalas ut. 

Exempel på kreditkort med prisgaranti

Nedan presenteras tre kreditkort med prisgaranti. Det finns däremot betydligt fler kort med denna försäkring. 

(De kort som nämns ovan hade prisgaranti i början av 2022. Villkoren kan ha ändrats sedan dess)

Alternativ till prisgaranti

Något direkt alternativ till prisgaranti via kreditkort finns inte. Önskas denna trygghet bör alltså ett kreditkort väljas och sedan inköpen ske med kortet. 

Vanliga frågor om Prisgaranti

Måste jag sparat kvittot för att kunna få ersättning?
Gäller försäkringen även om jag ger bort produkten?
Kan jag utnyttja prisgaranti vid köp till företaget?
Ska fraktkostnader räknas med i priset?
Butiken har satt ner priset – kan jag utnyttja prisgarantin?
Mattias Skog
Mattias Skog Uppdaterad 7/18/2022

Mattias ansvarar för att de uppgifter som presenteras på Alltomkreditkort.se är aktuella. Han har god kännedom om den svenska kreditkortsmarknaden och håller hemsidan uppdaterad med alla nyheter om kreditkort.