Vad ger försäkringen för skydd?

Förlängd garanti ger exakt samma garantiskydd som tillverkarens garanti. Ofta står det i villkoren att kortet ger ”motsvarande garanti som tillverkaren”. Vid mekaniska fel på hemelektronik eller vitvaror kan ersättning för reparation eller likvärdig produkt. Som med alla garantiärenden krävs att du har kvar kvittot. 

Exempel:

Ewa köper en TV för 5000 kronor och betalar med sitt kreditkort som har förlängd garanti. Tillverkaren ger 2 års garanti och tack vare att kortets försäkring har hon totalt 3 års garanti. 

Efter 2,5 år får hon inte igång sin TV. Tillverkarens garanti har nu gått ut och hon kan utnyttja kortets extra garantiår. Hon fyller i en blankett online och bifogar bland annat kvitto och kopia på tillverkarens garanti. Efter någon vecka får hon svar från försäkringsbolaget att hon får en ny likvärdig TV. Detta utifrån att de anser att det inte är värt att försöka reparera hennes TV. 

Så gör du för att få ersättning

Kreditkortsföretag samarbetar med försäkringsbolag och det är dessa bolag som ger ut de försäkringar som ingår. Det är därmed även till dessa som du ska vända dig vid frågor eller för att ansöka om ersättning. Enklast sker anmälan via bolagets hemsida och i ansökan kan exempelvis följande behöva bifogas:

  • Originalkvitto
  • Kortkvitto eller kontoutdrag som bevisar att köpet skett med kortet
  • Utlåtande från auktoriserade reparationsverkstad
  • Kopia på tillverkarens garanti

De  kan även kräva att den försäkrade skickar in produkten för att de ska kunna kontrollera eventuella fel och fastställa att det är ett garantiärende. 

Ersättning utgår antingen för reparation av auktoriserad reparatör eller för en likvärdig vara på marknaden. Detta beroende på produktens fel samt vad det kostar att reparera den. 

Begränsningar för att försäkringen ska gälla

Som med alla försäkringar, och liknande förmåner, finns begränsningar som anger tillfällen då ersättningen kan minskas eller helt utebli. 

  • Viss elektronisk utrustning
    Generellt gäller förlängd garanti på inköp av hemelektronik och vitvaror. Men det förkommer ofta undantag för viss hemelektronik. Det kan exempelvis vara att persondatorer, mobiltelefoner och kameror utesluts från garantin. 
  • Antal år
    Det är vanligt att ett extra garantiår ges men det förekommer även att garantin förlängs med 2 år. 
  • Max antal år
    Oftast gäller att tillverkarens garanti + extra garantiår maximalt får uppgå till 3 år. Skulle tillverkaren ge 3 års garanti fyller alltså denna försäkring ingen funktion. Det finns även villkor som innebär att maximal garantitid är 4 år.  
  • Belopp per produkt & år
    Det finns alltid ett högsta belopp som kan ersättas per produkt. Det kan exempelvis vara 25 000 kronor. Utöver begränsning per produkt finns även begränsning för totalt ersättningsbelopp per år, exempelvis 150 000 kronor. Det brukar även finnas ett lägsta belopp, exempelvis att inköpet måste vara på minst 1000 kronor för att ersättning ska kunna betalas ut. 
  • Enbart nyproduktion i Sverige
    Försäkringen gäller enbart vid inköp av helt nya produkter – som säljs av butiker. Dessa butiker måste vara registrerade i Sverige. 
  • Enbart vid kortköp
    För att kunna få ersättning krävs att varan till 100 % är betald med kortet. 
  • Garantiärende via auktoriserad verkstad
    Ersättning ges enbart om garantiärendet har hanterats av en auktoriserad verkstad utifrån produktens varumärke. Vid osäkerhet bör försäkringsbolaget först kontaktas. 

Exempel på kreditkort med prisgaranti

Ett par av de kreditkort som har förlängd garanti är:

  • Kommunal kan tecknas av medlemmar i fackförbundet Kommunal. Kortet största fördel är att flera försäkringar ingår. Förlängd garanti gäller på inköp av hemelektronik och vitvaror. Detta med upp till 25 000 kronor per produkt. Dessutom ingår Lägsta-Pris-Garanti, Allrisk i 180 dagar på alla inköp, Allrisk i 2 år på hemelektronik och hushållsmaskiner, Reseförsäkring samt Evenemangsskydd.  
  • SEB Credit har Prisskydd, Allrisk, Reseförsäkring och Förlängd garanti. Det är dessa tre köpförsäkringar som är kortets styrka då få rabatter eller andra erbjudanden ingår.   
  • Länsförsäkringar kreditkort har bonus, gratis kontantuttag i automater samt flera försäkringar. Extra trygghet ges via Allrisk för vitvaror och hemelektronik, Prisgaranti, Förlängd garanti samt Leveransförsäkring. Detta utöver Reseförsäkringen. 
  • Wasakortet erbjuder flera delbetalningsalternativ, exempelvis räntefri delbetalning, samt sex försäkringar. Förlängd garanti gäller i två år utöver tillverkarens garanti och utöver denna ingår Reseförsäkring, Allrisk i 180 dagar, Självriskskydd vid bilbärgning och assistans, Prisgaranti och Leveransförsäkring. 
  • Coop Mastercard ger stora förmåner till de som ofta handlar på Coop. I kortet ingår, utöver bonus och rabatter, Reseförsäkring, Allrisk i 60 dagar, Prisskydd, Förlängd garanti samt Nyckelförsäkring

(Korten ovan hade förlängd garanti i maj 2022. Villkoren kan ha ändrats sedan dess. De ska enbart ses som exempel på kort med denna förmån)

Alternativ till förlängd garanti

Om kreditkortet inte har denna försäkringsdel kan ändå förlängd garanti uppnås. Ett flertal butiker, som säljer hemelektronik och vitvaror, erbjuder nämligen egna försäkringslösningar. Ett exempel är Elgigantens ELCARE som kan tecknas med 5 eller 10 års garantitid.  

Vanligt frågor & svar om förlängd garanti

Vad är skillnaden mellan kort- och produktförsäkring?
Kan jag få ersättning om jag köper något till mitt företag?
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamation?
Erbjuder alla kreditkort garantiförsäkring?