I septembernumret, 2022, av Privata Affärer presenterar tidningen en granskning av flygbolagens bonusprogram. Dessutom presenteras olika kreditkort som används för att maximera intjäningen av poäng. I förhållande till 2015 har flera bonusprogram försämrats avsevärt. I vissa fall är det till och med dyrare att betala med flygpoäng än utan.

Hos de flesta flygbolag är det möjligt att samla bonuspoäng på inköp av resor och tjänster. Genom att teckna deras kreditkort ges även poäng på vardagsinköp vilket gör att poängsaldot ökar snabbare. Dessa poängprogram framställs ibland som den ”snabba vägen” till gratisbiljetter. Men enligt Privata Affärers jämförelser är det knappast något snabb väg. Orsaken är att många flygbolag har försämrat bonusvillkoren de senaste åren. 

SAS – Få en lott efter fem flygningar

Som ett exempel nämns att SAS har ändrat sitt bonusprogram så att färre poäng ges vid inköp av de billigaste biljetterna hos flygbolaget. Om de billigaste biljetterna bokas och en person flyger från Stockholm till London, Athen, Göteborg och Köpenhamn så ges poäng som motsvarar en Sverigelott. En lott som kostar 25 kronor. 

Även om de dyrare biljetterna bokas krävs rejält många resor för att poäng ska tjänas in till en gratisresa. Det handlar exempelvis om 20 inrikesresor (tur och retur) eller 75 resor till New York. År 2015 räckte det med 10 resor till New York. 

British Airways – Dyrare med poäng än utan 

Anmärkningsvärt var även att enstaka flygresor blev dyrare med flygpoäng än utan! Poängen kan nämligen bara användas till att köpa själva flygresan och inte för att betala eventuella skatter och avgifter. När Privata Affärer granskade flygbolagen visade det sig att det skilde stor mellan bolagen gällande hur stora dessa skatter och avgifter var. 

Den som samlade ihop poäng, hos British Airways, för att flyga tur och retur mellan Stockholm och New York behövde betala 3938 kronor i dessa avgifter. Alternativet var att köpa en vanlig biljett för totalt 3694 kronor….

Men lättare att få poäng

Poängen har alltså generellt blivit mindre värda. Men en fördel är att de lättare kan tjänas in. Ett exempel är att alla medlemmar i SAS Eurobonus kan koppla valfritt bank- eller kreditkort till detta bonusprogram. När sedan inköp sker hos samarbetspartners samlas poängen automatiskt. Förr behövde medlemsnumret anges manuellt vid varje köp. Antalet samarbetspartners är stort och möjligheten att samla poäng på inköp hos andra företag gäller inte bara hos SAS. Även med exempelvis Norwegians kreditkort går det att samla extra många poäng genom att betala hos samarbetande företag. 

Med kreditkort från flygbolagen samlas även poäng snabbare. Detta genom att poäng ges på samtliga inköp i vardagen. Ofta ges mer poäng vid inköp hos flygbolaget. 

Utöver fler poäng kan dessa kreditkort även ge ytterligare förmåner som gör resan billigare och bekvämare. Ett exempel är att flera kreditkort från SAS ger kortägaren möjlighet att köpa poängresor till halva poängpriset. Med det dyraste kortet, SAS Eurobonus American Express Elite, ges möjlighet till halva poängpriset två gånger per år hos SAS eller Star Alliance. Detta medan gratiskortet SAS Eurobonus American Express Classic ger halva poängpriset för en SAS-biljett inom Europa en gång per år. 

Poäng ger mer än flygbiljetter

Privata Affärer drar även slutsatsen att poängsamlandet inte längre primärt handlar om att få bonusbiljetter. Istället finns andra förmåner som uppskattas mer och som är lättare att nå. 

”För resenärer som flyger ofta är det inte bonusbiljetter som lockar främst. De vill snarare tjäna så många poäng som möjligt för att få en högre status hos flygbolagen” / Privata Affärer 10/2022

Genom att exempelvis nå Guld-nivån hos SAS ges tillgång till Fast Track, flygplatslounger och mer bonuspoäng.