Både banker och kreditkortsutgivare brukar oftast erbjuda liknande tillvägagångssätt när det kommer till att spärra ett kreditkort. Den enda skillnaden brukar vara att storbankerna erbjuder flera alternativ.
I stort sett alla storbanker erbjuder spärrservice både via telefon, mobilapp och internetbank.
De flesta kreditkortsutgivarna erbjuder enbart spärrservice via telefon. Men det finns så klart även kreditkortsutgivare som har en app där du kan spärra ditt kort.
Här nedan finner du en sammanställning med kontaktuppgifter till de olika kortutgivarnas kundservice. Dit kan du vända dig för att få mer information om hur just ditt kreditkort kan spärras.
Om du har kvar ett kreditkort som är trasigt/skadat eller som har utsatts för bedrägeri är det klokt att klippa sönder kortet i samband med att du spärrar det.
Antalet bedrägerifall har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Förr var det vanligare med ficktjuvar som stal plånböcker för att sedan kunna använda eventuella kreditkort innan de hann bli spärrade. Idag är det mycket vanligare att stölder sker via internet.
Bedragarna kommer hela tiden på nya knep för att komma över kreditkortsuppgifter eller andra personliga tillhörigheter. Det är därför bra att veta vad du ska tänka på för att bäst skydda dig från att bli lurad. Här nedan kommer ett par tips:
Misstänker du att ditt kort har blivit stulet ska du alltid göra en polisanmälan. Om du befinner dig utomlands när kortet försvinner är det bra om du gör anmälan på plats. Om det inte är möjligt gör du en anmälan så fort du har kommit hem.