Spärra ditt kort – olika tillvägagångssätt
Både banker och kreditkortsutgivare brukar oftast erbjuda liknande tillvägagångssätt när det kommer till att spärra ett kreditkort. Den enda skillnaden brukar vara att storbankerna erbjuder flera alternativ.
Kreditkort utfärdat av bank
I stort sett alla storbanker erbjuder spärrservice både via telefon, mobilapp och internetbank.
- Via telefon – Oftast det snabbaste och enklaste alternativet. Du ringer banken och begär att få ditt kort spärrat. Därefter skickar de ut ett nytt kreditkort med en ny PIN-kod.
- Via bankens mobilapp – Du loggar in via bankens egna mobilapp och väljer att spärra ditt kort därigenom. Ett nytt kort skickas ut inom de närmsta dagarna.
- Via internetbanken – Fungerar på samma sätt som när du spärrar kortet genom bankens mobilapp, bara att du i stället loggar in via internetbanken.
Kreditkort utfärdat av kreditutgivare
De flesta kreditkortsutgivarna erbjuder enbart spärrservice via telefon. Men det finns så klart även kreditkortsutgivare som har en app där du kan spärra ditt kort. Här nedan finner du en sammanställning med kontaktuppgifter till de olika kortutgivarnas kundservice. Dit kan du vända dig för att få mer information om hur just ditt kreditkort kan spärras.
Namn & kortutgivare | Kontaktuppgifter |
Klipp sönder ditt gamla kort
Om du har kvar ett kreditkort som är trasigt/skadat eller som har utsatts för bedrägeri är det klokt att klippa sönder kortet i samband med att du spärrar det.
Tips för att skydda dig mot bedrägerier
Antalet bedrägerifall har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Förr var det vanligare med ficktjuvar som stal plånböcker för att sedan kunna använda eventuella kreditkort innan de hann bli spärrade. Idag är det mycket vanligare att stölder sker via internet.
Bedragarna kommer hela tiden på nya knep för att komma över kreditkortsuppgifter eller andra personliga tillhörigheter. Det är därför bra att veta vad du ska tänka på för att bäst skydda dig från att bli lurad. Här nedan kommer ett par tips:
- Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.
- Använd aldrig ditt bank-ID på någon annans uppmaning.
- Om du blir kontaktad av någon som utger sig för att vara från banken och du känner minsta misstanke – lägg på. Kontrollring sedan banken genom att själv kontakta din banks kundtjänst.
- Ställ in en köpgräns på ditt kreditkort.
- Skydda din PIN-kod när du handlar med ditt kort.
- Vid minsta misstanke om att du har blivit drabbad av stöld eller bedrägeri – polisanmäl händelsen. Anmäl oavsett om du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök eller ett genomfört bedrägeri.
Vid stöld
Misstänker du att ditt kort har blivit stulet ska du alltid göra en polisanmälan. Om du befinner dig utomlands när kortet försvinner är det bra om du gör anmälan på plats. Om det inte är möjligt gör du en anmälan så fort du har kommit hem.